- Radim Polášek --- 10. 3. 2004
Re: Re 5300 Pohon k medometu
Dynamo má dvě vinutí, jedno má na statoru, druhé přes uhlíky a komutátor na rotoru. Jako elektromotor se běžně zapojuje paralelně, to je stator i rotor ( uhlíky) na napájení. Dynamo má potom relativně konstatntní otáčky. Ty se dají měnit regulací napětí na rotoru, se snižujícím napětím se zvyšují otáčky a klesá krouticí moment. Dynamo je ale už historická záležitost, v 70 letech se dynama v autech nahradily alternátory. U škodovek to bylo v průběhu výroby škody 100. Malé motorky, třeba ze stěrače, mají statorové vinutí nahrazené permanentními magnety. Alternátor má permanentní magnety na rotoru a vinutí na statoru. Dá se tedy použít jen pro střídavý proud a to zřejmě ještě po úpravě.
Pokud je dynamo, nebo motorek v pořádku, musí se roztočit ihned po připojení k baterii. Převody na medometu a výkon motorku musí být zvolen tak, aby motorek přímo připojený na baterii bez problémů utáhl medomet s rámky s medem. Regulátor výkon motorku obvykle snižuje. U motorků je třeba trochu pozornosti věnovat ložiskům, většina motorků má ložiska pro provoz ve vodorovné poloze, protože jsou jednodušší a levnější. V případě svislé montáže není někdy odpovídajícím způsobem zachycena axiální síla - hmotnost rotoru, provoz motoru potom končí velice rychle havárií ložisek. Platí to nejvíc pro motorky získané jinde než z automobilů, ty z automobilů jsou více robustní. Co se týká baterie, jakákoliv nabitá automobilová baterie by měla být schopná dodávat pro motorek dostatečný proud, je totiž stavěná jako startovací, kdy dodává proud kolem 100 ampér. Otázka je výdrž baterie, to je jak dlouho bude moct ten průměrný proud 3-10 ampér pro pohon medometu dodávat. Praktické je mít k baterii nějaký levný voltmetr nebo indikátor vybití, používat 12 V baterii při napětí na baterii pod 9-10 voltů, nebo ji v takovém stavu nechat bez nabití déle než pár hodin znamená ji zničit. Regulátor otáček motoru pro střídavý proud může být prakticky pouze frekvenční měnič, to je ještě dnes záležitost několik tisíc korun. Snad by se dal získat z praček s plynulým řízením otáček, až se tyto pračky začnou objevovat mezi vraky.
U elektronických regulátorů pro stejnosměrné motorky je asi problém v rozběhovém proudu. Motorek ze stěrače se štítkovým proudem 3,5 ampéru může mít rozběhový proud 15 - 20 ampér, běžné dynamo 30 - 50 ampér a to minimálně po dobu několik sekund. Dále se u použitých motorů na 12 voltů hodně často objevuje v určité poloze zkrat na rotoru. Motorek se normálně točí, má jen o něco menší výkon a o něco více se hřeje. V okamžiku zkratu ale motorek odebírá zkratový proud několik desítek ampér. A nakonec motorek je indukční spotřebič a komutátor přerušovací obvod. Může se tedy na zdířkách motorku objevit mžikové vysoké napětí přesahující až 100 voltů a zničit regulátor. To všechno musí elektronický regulátor vydržet, částečně to závisí na provedení pohonu a hodně na technickém stavu motorku nebo dynama.
Co se týká vlastního regulátoru podle Ar, hlavně výkonové polovodiče budou tak dvě generace staré a budou těžko k sehnání, asi to bude chtít je nahradit současnými. Pokud mi pošlete schéma nebo typ polovodiče na soukromý mail, mohu najít současný ekvivalent v katalogu GM nebo i jinde.
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Vlado" <e-mail/=/nezadan.iol.cz> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Tuesday, March 09, 2004 6:59 AM Subject: Re 5300 Pohon k medometu
> Podle uvedených AR jsem postavil regulátor.Jako pohon jsem > použil dynamo ze Š 100,potom motorek stěračů ze Š 100.Dosud se mně > nepodařilo rozchodit ani elektronický regulátor, ani medomet s motory na > 12 V ss napájené z baterie 50 Ahod.Lepší asi by byl motorek na střídavý > proud 220 V tak 250 W .Jestli jste někdo též postavil výše uvedené > zařízení a chodí Vám napište.Asi nejlepší bude pohon bez regulátoru ,ale s > baterií o větší kapacitě.V některém AR je to popisováno ,ale musí se > přepolarizovat dynamo / též ze Š100 / S pozdravem
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 5340
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |